Maandcijfers januari 2020

In deze productstatistiek lees je de aanvoer- en omzetcijfers van de meest courante REO-producten gedurende januari 2020. Deze gegevens staan tegenover de resultaten van dezelfde periode in 2019. In de volgende nummers van REO Actueel worden de cijfers maandelijks geüpdatet. Op die manier kan je de laatste tendensen in aanvoer en prijsvorming doorheen het jaar op de voet volgen.

Product in de kijker - prei

Ongeveer 600 West-Vlaamse preitelers realiseerden vorig jaar op de REO Veiling een gezamenlijk omzetcijfer van 36,5 miljoen euro, en dit voor meer dan 90% op onze nabijgelegen exportmarkten. Het totale omzetcijfer van 2019 lag bijna 7,7 miljoen euro hoger tegenover 2018. Het aanvoercijfer steeg in dezelfde periode met 2,1 miljoen kg/bussels, van bijna 54 miljoen kg/bussels in 2018 naar ruim 56 miljoen kg/bussels in 2019. Dit kwam niet vanzelf. Immers, het grote neerslagtekort en de uitzonderlijke temperaturen zorgden in 2019 bij heel wat REO-producenten voor bijkomende kopzorgen en vele slapeloze nachten. Bij de telers van glasgroenten waren de watervoorraden onvoldoende aangevuld tijdens de winter. En de openluchttelers waren dag en nacht in de weer met het water waar ze alsnog konden over beschikken. Dit in een poging om hun teelten kwalitatief aan de eindmeet te krijgen.

In de eerste jaarhelft van 2019 werden er veel bewaarproducten uit het vorige teeltseizoen in de markt gezet tegen een gunstige prijsvorming. Dit had te maken met schaarste op de West-Europese markt. Tijdens de zomer en het najaar was de aanvoer van openluchtgroenten vrij onregelmatig.
De extreme weersomstandigheden lagen aan de basis hiervan. Vooral de vollegrondsgroenten hadden last van een onregelmatige productbeschikbaarheid, waardoor er terug schaarste was bij een aantal groenten. Om die reden werden later in het jaar opnieuw goede veilingprijzen gerealiseerd op de versmarkt. Dit was alvast het geval voor prei dat heel het jaar door een stevige prijsvorming heeft gekend in een duidelijke Europese vraagmarkt. In 2019 stond prei op de tweede plaats van best verkochte REO-producten. De koppositie was voor het tweede jaar op rij voor tomaat.

Blijf op de hoogte van onze activiteiten via REO Actueel digitaal
Inschrijven voor de nieuwsbrief (bij voorkeur via Google Chrome)
  Brochure

TOP